Fælgguide


PCD:

Pitch circle diameter er betegnelsen for boltdelingen på fælgen. Peugeot bruger 4x108 mm, hvilket er det samme som Ford.

Centerbore:

Hullet i midten af fælgen skal passe på navet. Peugeot'er har en diameter på 65,1 mm her.

Bredde:

Fælgens bredde opgives i tommer. En 7*15" fælg er derfor syv tommer bred.
Hjulene skal kunne være i skærmkasserne, og må altså ikke stikke udenfor skærmkanten.

Diameter:

Denne måles ligeledes i tommer. En 7*15" fælg har således en diameter på 15". Det er tilladt at montere
større fælgdiametre end standard, blot må rullediameter på fælg med dæk ikke afvige mere end +/- 5% fra original monteringen.

Sporvidde:

Sporvidden er afstanden fra den ene fælgs midte til den anden fælgs midte. Det er IKKE afstanden mellem fælgenes anlægsflader. Sporvidden må kun øges 20 mm.

Indpresningsdybde:

Også kaldet offset eller ET (einprestiefe) og måles i millimeter. Den er afstanden fra fælgmidten til anlægsfladen mod navet. På illustrationen ses fælg med positiv hhv negativ indpresning. Hvis anlægsfladen ligger bag fælgmidten har fælgen negativ indpresning. Dette benyttes typisk på fælge med meget dybe fælgkanter. De fleste bilmærker benytter fælge med relativ stor positiv indpresning. En Peugeot skal typisk have mellem 9 og 25 mm afhængig af fælgbredde og bilmodel. En 106 Rallye med 6.5*15" fælge skal gerne have ca. ET 13 mm, mens en 7*17 fælg skal have ET 9-10 mm.

De fleste Peugeot'er bør monteres med max 7" bredde fælge, men hvis man kan finde den rette indpresning kan 7.5" listes på. 6" og 6.5" er dog det mest smertefri at køre med. Hvis der kan sidde 6.5*15 med 195/45-15 dæk, kan der også monteres 6.5*16 fælge med 195/45-16 dæk.

Indpresningen på en fælg kan gøres mindre ved at benytte spacere som monteres mellem nav og anlægsflade på fælgen. Bemærk at dette ikke er lovligt, men en spacer op til 10 mm, er temmelig uskadelig at køre med. De kan dog kun benyttes til at flytte fælgen længere ud i hjulkassen.

P.S. Da Peugeot/Citroen gerne har en meget lille indpresning/ET, leverer blandt andet OZ spacere som er godkendte til deres fælge. Disse er fuldt lovlige!

Hjuldiameter:

Den indvendige diameter måles i tommer. Et 195/50-15 dæk måler 15" og passer på en 15" fælg. Rullediameteren
som er den der er kritisk ved at skift af dæk regnes i millimeter. Denne skal holdes indenfor +/- 5% af den originale. En tabel over dækdiametre kan ses her Dæktabel (250 kb).
 
 
Dæk med samme omkreds
145-13
165/70-13
165/65-14
175/60-14
185/55-14
195/45-15
205/40-16
 
155-13
175/70-13
175/65-14
185/60-14
185/55-15
195/50-15
215/40-16
195/40-17
165-13
1865/70-13
185/65-14
195/60-14
195/55-15
205/50-16
205/45-16
205/40-17
175-13
195/70-13
195/65-14
205/60-14
205/55-15
215/50-15
215/45-16
215/40-17
185-13
185/70-14
185/65-15
195/60-15
195/55-16
205/50-16
205/45-17
205/40-18
 

Profil:

Profilen er dæksidens højde i forhold til dækkets bredde. Her regnes i fem procent af gangen. Jo lavere tallet er, jo lavere er dæksiden og jo mindre er komforten. 195/50-15 dæk er efterhånden hverdag på mange biler. 205/40-17 er lidt mere eksotisk men nogenlunde det største, der kan sidde på en Peugeot uden at skrabe på. 306, 406 og 605 kan dog monteres med 215/40-17 dæk, hvis man har den rette fælg. 215/40-16 kan godt monteres på en 106 GTI/Rallye 1.6 ved at anvende en 7*16" fælg, men det skraber på foran ved fuldt styreudslag, og det kan også skrabe lidt i de bageste skærmkasser, men det er nu ufarligt.

Dæktryk:

Ved montering af bredere/lavere dæk vil man ofte øge dæktrykker som fra fabrikkens side er afpasset en vis komfort. Typisk hæver man trykker 0,1 til 0,2 bar, evt endnu mere hvis man er ligeglad med slid og komfort.

©Steffens Peugeot Sider.